Een spel over klimaatadapatie voor Rijkswaterstaat


Wanneer begin je met klimaatadaptatie? Het antwoord op deze vraag ligt in twee richtingen: het tempo waarin het klimaat verandert en de tijd die nodig is om ons aan te passen. Naar dat eerste aspect wordt veel onderzoek gedaan. Maar de vraag “Hoe snel zijn we eigenlijk?” staat veel minder vaak centraal. Voor Rijkswaterstaat ontwikkelden we Tijdmeesters 3.0, een Serious Game die het gesprek stimuleert over de snelheid waarmee we ons als land kunnen aanpassen aan het veranderende klimaat. Het bordspel, ontwikkeld in samenwerking met Deltares, JONG Waterbeheer en Zandbeek, werd tijdens de jubileumeditie van de Kraaiennestdag geïntroduceerd om deelnemers de complexiteit en dynamiek van klimaatadaptatie te laten ervaren.
De uitdaging
Ontwikkel een spel waarin spelers het gesprek aangaan over de snelheid waarmee Nederland zich kan aanpassen aan het veranderende klimaat.
Hoe snel kan Nederland zich aanpassen aan het veranderende klimaat? Deltares dook voor het antwoord op deze vraag in de geschiedenis van een aantal grote waterbeheerwerken en -beslissingen. Dit zijn: de Deltawerken, Ruimte voor de Rivier, het Peilbesluit IJsselmeer, Het Kierbesluit in het Haringvliet en de invoering van de nieuwe hoogwaterbescherming (nog in uitvoering). Ze onderzochten hoelang het duurde om deze grote veranderingen in ons waterbeheer te ontwikkelen, uit te voeren en te voltooien.
Voor de Kraaiennestdag (een tweejarige open dag van het programma Strategische Verkenningen) wilde Rijkswaterstaat deelnemers niet alleen informeren over deze uitdagingen, maar hen aan de hand van een spel ook actief betrekken bij de vraag: Hoe snel kan Nederland zich aanpassen aan klimaatverandering? Daarnaast moest het spel na het evenement zelfstandig inzetbaar zijn, zodat het gesprek over klimaatadaptatietijd kan worden voortgezet.
de oplossing
Een spel waarin spelers door verschillende fases van grootschalige adaptatieprojecten worden geleid.
Geïnspireerd door het onderzoek van Deltares, ontwikkelden Fleur van Gool van Deltares en Helen Nieuweboer van Make Day het Tijdmeesters spel. In het spel verkennen spelers factoren die de aanpassingstijd beïnvloeden. Hoe ontwikkel je snel een effectief en passend spel? Door snel te prototypen een iteratief te testen met meerdere groepen deelnemers. Ook binnen Make Day hebben we een middag mogen dobbelen om het spel te testen!
Het resultaat
Een interactief spel dat het thema klimaatadaptatie op een luchtige manier bespreekbaar maakt.
Het eindresultaat? Een compleet ontwerp: het spel Tijdsmeesters 3.0!
Passend binnen de vraag van Rijkswaterstaat zijn twee unieke spelvormen ontwikkeld. Een bordspel met bijbehorende geluidsfragmenten, ontworpen voor gebruik binnen teams en kleinere groepen. Het bordspel is flexibel inzetbaar en kan zelfstandig worden gespeeld, waardoor teams en afdelingen bewustwording en samenwerking rondom klimaatadaptatietijd bespreekbaar kunnen maken.
De tweede vorm? Een workshop, ontworpen voor bijeenkomsten en evenementen. Het levensgrote spel maakt gebruik van een fysiek speelveld, spelers lopen zelf over het bord en komen zo letterlijk in beweging.
Tijdmeesters 3.0 is gelanceerd tijdens de Kraaiennestdag van Rijkswaterstaat. Tijdens dit evenement faciliteerden we twee workshops waarin deelnemers het vernieuwde spel konden spelen en ervaren. Deze workshops leverde veel enthousiasme op!